Lugna fight or flight systemet!

Klicka här för att se Francie Boyce demonstrera de här Eden Energy Medicine övningarna på youtube

 

sten.jpg

 

De här 6 enkla övningarna är ytterst välgörande när du känner oro, stress, eller till och med panik eller ångest. Övningarna lugnar ner vår "krigare", trippelvärmarmeridianen, som försätter vårt system i fight/flight/freeze när det tror vi är i fara.

 

Trippelvärmarmeridianen är den som styr vår ”fight/flight/freeze” reaktion i binjurarna. De flesta av oss har alldeles för mycket trippelvärmarenergi i systemet och nedanstående övningar är mycket effektiva mot stress och mycket lugnande för systemet.

Att lugna ner trippelvärmaren är ett sätt att stilla fight/flight, oro eller panik och att ”komma tillbaka” till oss själva och få lite mer perspektiv på saker och ting.


1.     Knacka bort rädsla
Att "knacka bort" rädsla, oro eller panik är en flera tusen år gammal beprövad metod.


Gör så här:
Ta ena handen och håll handflatan (handens insida) mot dig så att du tittar på den. Lägg handen mot bröstet. Följ lillfingret och ringfingret på handens ryggsida (handens utsida) ner på handen och hitta fåran mellan de två fingrarnas ben. Med andra handens fingrar börja knacka där i fåran mellan 30-60 sek (eller längre) samtidigt som du tänker på det som oroar dig. Andas djupa lugna andetag. Upprepa på andra handen.


2.     Trippelvärmarkram


Gör så här:
Ta vänster hand och placera den på din högra sida vid revbenen, under bröstet och ta högra handen och håll den strax bakom och ovanför vänster armbåge. Du har nu vänsterhanden på trippelvärmarmeridianen och höger hand på mjältmeridianen och det här lugnar ner trippelvärmarmeridianen vilket betyder att stress och oro inte kan ”kidnappa” dig. Byt över till andra sidan och gör likadant.


3.     Trippelvärmarens neurovaskulära punkt
Den hör övningen är mycket lugnande när vi känner oss överväldigade och maktlösa. Skönt att göra om du ligger i sängen och har svårt att sova.

 

Gör så här:
Med vänster hand gå till nedanför struphuvudet (nedanför adamsäpplet) och håll fingertopparna i gropen mellan nyckelbenen. Håll andra handen på sidan av huvudet vid tinningen och på sidan av ansiktet framför örat. Du kan göra övningen på ena sidan eller på båda sidorna.

4.     
Följa trippelvärmaren med handen
Att följa eller spåra en meridian baklänges (mot energiflödet) med handen gör att man kan släppa ut överskottsenergi som inte behövs från meridianen.


Gör så här:
Följ trippelvärmaren baklänges genom att föra upp din vänstra hand framför dig till din högra tinning. Följ med handen från tinningen och bakom höger öra, följ med handen längs baksidan av örat ner mot axeln, över axeln nerför armen, utmed armbågen, till handryggen och ta tag i ringfingret och dra längs fingret för att dra bort energin. Upprepa på andra armen.


5.     Trippelvärmarsmoothie


Gör så här:
Lägg fingertopparna mot tinningarna och på inandningen för fingrarna mot öronen. På utandningen för fingrarna bakom öronen och vidare ner med fingrarna/händerna till axlarna. Ta ett par andetag till med händerna tungt på axlarna nära halsen.

 

6.     Mellow mudra


Gör så här:
För ihop båda händers tumme och pekfinger till en ring. Placera ”ringarna” vid tinningarna. Placera resten av fingertopparna mot pannan. Andas lugna andetag. Fin att göra i sängen – lägg kuddar under armarna så det blir bekvämt och bara andas och tillåt systemet att lugna ner sig.

 

Donna Eden har många fler fina och effektiva energiövningar på youtube – klicka här!


Donna Eden och hennes härliga döttrar visar en ”Energy minute” varje onsdag – det finns 100-tals – klicka här!

 

 

 

 

 

 

 

 
stäng