Daily energy routine

Donna Eden har en video med ett 7 minuters program - Se videon här


6-Day-6-Honoring-the-Body.jpg

 

 

Detta fantastiska energirörelse program tar bara 6 - 7 minuter att göra,

och det kommer att ge dig bättre balans i hela energisystemet! Ibland

behövs en kombination av andra rörelser också, men det är ytterst

välgörande och effektivt att göra det här varje dag.

 

 

 

Genom att stimulera specifika energipunkter längs meridianerna (energibanor) kan vi justera energi obalanser i kroppen, få tillgång till energi och kraft, hitta lugn och ro, fokus och inte minst livsglädje.

 

På samma sätt som du kan ta kosttillskott för att komplettera din kost, så kan dessa sju energimedicinrörelser hjälpa dig att få bättre hälsa och höja ditt immunförsvar mot infektioner och mot stress. Och på samma sätt som vi skaffar oss goda motionsvanor kan vi även införa goda energivanor.

 

Nedan följer ett ca 6 - 7 minuters program som du kan göra dagligen för att balansera ditt energisystem. Programmet består av 8 st mycket effektiva och välgörande övningar för energisystemet. En investering av 7 minuter per dag är överkomligt – eller hur?!

 

Varje övning kan också vara bra att göra i specifika situationer – se förklaringarna till övningarna. Det går inte att överdosera dessa övningar….


Sist har jag även lagt till två mycket bra extra övningar för lymfsystemet och för jordning!


Andningen
När du gör energimedicin övningar så ska du ta långa, djupa andetag och andas in med munnen stängd och andas ut med öppen mun.

Du kan se övningarna på Donna Edens youtube video:
https://www.youtube.com/watch?v=Di5Ua44iuXc

 

De 8 övningarna är:

Fyra knackningar
Cross over shoulder pull
Cross crawl
Wayne Cook Posture
Crown pull
Himmel och jord
Blixtlåset
Hook-up

 

Extra övningar:
Lymfmassage
Snabb centreringsövning

 

 

 

1.  Fyra knackningar

Det här kan jämföras med när man laddar batteriet på en bil - övningen snabbstartar energisystemet:

 

1:a knackningen

Knacka på punkterna på okbenen mitt under ögonen.

Övningen påverkar magsäcksmeridianen och både väcker, sätter igång, sätter fart eller jordar, balanserar, saktar ner farten beroende på vad som behövs

 

2:a knackningen

Lägg fingertopparna på nyckelbenet och flytta dem inåt till den u-formade delen överst på bröstbenet. Flytta fingrarna till längst ner på U-et. För ut fingrarna ett par cm från U-et och börja knacka.

Andas långsamt och djupt när du knackar eller masserar punkterna 10 – 12 sekunder.

 

Övningen påverkar bl a njurmeridianen och snabbstartar systemet, fokuserar sinnet och korrigerar meridianenergi som flödar baklänges.

 

3:e knackningen

Placera fingertopparna från en hand eller båda händer i mitten av bröstbenet, vid tymuskörteln (mellan halschakrat och hjärtchakrat)

Knacka i 15 – 20 sekunder. Använd båda tummar och alla fingrarna.

Övningen påverkar tymuskörteln och stimulerar energiflödet, höjer immunförsvaret och tar bort stress ur systemet.

 

4:e knackningen

Knacka på punkterna på vardera sidan av kroppen ca 2 dm nedanför armhålan parallellt med brösten (mjältens akupunkturpunkter).

Övningen påverkar mjältmeridianen och stärker immunförsvaret, balanserar blodet och elektrolyter, underlättar matsmältningen och för bort gifter och stress.

 

2. Cross over shoulder pull

Lägg vänster hand på höger axel nära halsen. Dra vänster hand diagonalt över framsidan på kroppen och ner mot vänster höft. Gör motsvarande med höger hand på vänster axel. Upprepa 10-12 gånger på vardera sida.

 Här hjälper du energibanorna att korsa varandra från ena kroppshalvan till den andra. En mycket renande rörelse och som är bra om du håller på att bli förkyld.

 

3. Cross Crawl

Energierna i kroppen behöver korsa varandra på olika sätt för att energisystemet ska vara i balans:

 

Marschera på stället – överdriv rörelsen.

När du lyfter vänster ben så ska höger arm korsa över kroppen mot vänsterbenet och motsvarande med höger ben och vänster arm. Marschera i ca 1 minut.

 

Övningen hjälper energin att flöda på ett sätt som stödjer koordination, hälsa och vitalitet i hela kroppen och energisystemet.

 

OBS! Om du är sjuk, har låg energi, konstant trött, sömnproblem, utbränd, eller andra obalanser så ska du använda ”Homolateral Cross-over re-patterning”, klicka här för övningen



4. The Wayne Cook Posture

När vi blir stressade eller slutkörda så börjar energin i våra meridianer att flöda baklänges så vi till sist blir tvungna att vila. I mer extrema fall så blir energierna dessutom kaotiska. Den här övningen är bra för att bringa ordning i kaotiska, tilltrasslade energiflöden. Övningen har en mycket lugnande effekt, hjälper dig att tänka klart och att bättre förstå och hantera problem.

 

(Ca 90 sekunder)

Sitt rakryggad i en stol och andas in med stängd mun och ut med öppen mun, lugna och långsamma andetag.

  1. Lägg din vänstra fot på höger knä. Håll om framsidan av vänster fotled med höger hand och håll vänster hand om vänstra fotens trampdyna.
  2. Låt andetaget lyfta upp din kropp lite och dra samtidigt till dig vänster ben så det drar lite i musklerna. När du andas ut låter du kroppen slappna av. Andas 4 -5 andetag så.
  3. Byt till andra foten. Lägg din högerfot på ditt vänsterknä. Håll om höger fotled med vänsterhanden och håll om trampdynan med högerhanden. Andas igen 4 – 5 andetag.
  4. Sitt med fötterna mot golvet och håll händerna framför dig vid ögonen och forma fingrarna till en pyramid, med tummarna mot 3:e ögat (mellan ögonen). Ta 4 - 5 djupa andetag.
  5. På det sista andetaget, så för dina kupade händer upp mot pannan och låt fingertopparna vila mot pannan – och dra sedan ut fingertopparna längs panna ut mot tinningarna.

Övningen är bra när:

  • Du känner dig överväldigad eller hysterisk, inte kan sluta gråta
  • Du är bitsk eller skriker åt andra
  • När du känner förtvivlan
  • När du är helt slut
  • När du vill få mer klarhet och koncentration
  • När du behöver konfrontera någon eller när någon har konfronterat dig

Övningen är även mycket bra för dyslexi och om man stammar. Den stödjer balansen mellan energierna i reptilhjärnan, den äldsta delen av hjärnan.  Eftersom den är så balanserande så är den även bra när du har svårt för att uttala din egen sanning eller när din partner inte lyssnar på dig.

 

 

5. Crown pull

Mycket energi flödar genom hjärnan och skallen, energi som kan bli stagnerad om den inte kan föras ut genom kronchakrat. Crown pull är en fysisk stretch som bokstavligen öppnar kronchakrat så energi kan genomströmma chakrat.

 

(ca 15 sekunder)

  1. Lägg tummarna på tinningarna. Runda fingrarna och låt fingertopparna vila mot pannan ovanför respektive öga.
  2. Långsamt och med visst tryck, dra fingrarna från varandra så huden ovanför dina ögonbryn stretchas.
  3. Repetera stretchen.
  4. För fingrarna till hårfästet och dra utåt sidorna.
  5. Fortsätt uppåt och bakåt huvudet med att dra ut fingrarna från mitten av hjässan.
  6. Fortsätt hela vägen ned till nacken längs baksidan av huvudet.
  7. Häng ner med händerna på axlarna.
  8. Gör en djup inandning, och på utandningen dra fingrarna med tryck framåt, nedåt mot bröstet och korsa händerna över bröstet.
  9. Andas ett par djupa andetag med händerna kvar på bröstet.

Övningen städar ”dimhjärnan” genom att:

  • Lugna ner nervsystemet
  • Rensa mental stagnation
  • Din förmåga att tänka klart kommer tillbaka
  • Öppna din inspiration

En lugnare variant av Wayne Cook är:

Tibetian Prayer

Övningen hjälper till att föra över energi från den ena hjärnhalvan till den andra och likaså från den ena kroppshalvan till den andra. Är mycket balanserande för systemet.

  1. Stå upp (kan även göras sittande eller liggande) och andas lugnt.
  2. Korsa benen – ha samma ben ”överst” som du har armarna.
  3. Korsa händerna framför dig och håll handflatorna mot varandra.
  4. Fläta fingrarna och ”vik” händerna in mot kroppen och för dem upp till hjärtat, så händerna är korsade framför hjärtat och så att du står med benen i kors.
  5. Blunda om det känns ok och andas lugnt och djupt.
  6. Lägg märke till hur din balans är och om det känns olika i respektive ben, om du har mer tyngd på ena benet, osv.
  7. Korsa händer och ben tvärtom och håll.
    

 6.    Himmel och jord

Övningen är bra om vi har ”tagit på oss” andras energi, eller om vi har stagnerad eller överskottsenergi.

  1. Gnugga händerna mot varandra och skaka ut dem.
  2. Placera händerna på framsidan av låren med spretande fingrar.
  3. Med en djup inandning, gör en uppåtgående cirkel med händerna och med utandningen för samman dem framför bröstet, som i en bönposition.
  4. Andas in djupt och sträck ena handen långt uppåt över huvudet med handflatan uppåt som om du höll en bricka. Sträck den andra handen nedåt längs din sida och håll handflatan som om du sköt ned något mot jorden. Titta uppåt och håll positionen (inandning/håll andan) så länge som det känns behagligt.
  5. Andas ut med öppen mun och titta nedåt mot andra handen och återgå till bönposition med händerna.
  6. Upprepa med motsatt hand uppåt och den andra handen nedåt och avsluta med händerna i bönposition.
  7. Gör en omgång till enligt ovan.
  8. Kom ner och framåtböjd, med något böjda knän och armar hängande framför dig. Ta två djupa andetag och kom längre ner mot marken för varje andetag.
  9. Börja göra 8:0 med båda händerna upp längs kroppen – ”liggande” 8:or. Fortsätt upp över huvudet och sträck armarna uppåt och lägg handryggar mot varandra ovanför huvudet. Långsamt cirkla händer utmed sidorna nedåt.

Övningen aktiverar immunförsvaret (bra om du håller på att bli förkyld), frigör energi i de olika energisystemen, öppnar meridianerna, rensar ut giftig energi, hjälper dig att sätta dina energimässiga gränser och jordar dig.

 


7. Blixtlåset

Om den centrala meridianen på framsidan av kroppen är i obalans, så kan du vara sårbar och öppen på så sätt att du tar in eller på dig andras negativa tankar och energier. Meridianen löper som ett blixtlås från blygdbenet till din nedre läpp. Du kan använda energiflödet i din hand att ”dra upp blixtlåset”.  Genom att dra dina händer upp längs meridianen så tillför du energiflöde till meridianen.

  1. Håll händerna/fingrarna på blygdbenets övre kant.
  2. Ta ett djupt andetag in samtidigt som du för dina fingrar upp längs kroppens mittlinje, ända tills du når underläppen.
  3. Fortsätt med händerna upp förbi ansiktet och sträck upp och ut armarna mot himmelen. På så vis förbinder du meridianen med din aura.
  4. Gör en cirkelrörelse nedåt med armarna ner till blygdbenet.
  5. Repetera 3 gånger.

8. Hook-up

Övningen förbinder huvudmeridianerna som går längs framsidan och baksidan av kroppen och förbinder även huvud och kropp.

Placera ena långfingret på tredje ögat (mellan ögonbrynen) och det andra långfingret i naveln.
Tryck in fingrarna lite och dra uppåt och håll 12-15 sekunder. Andas långsamt in med stängd mun och ut med öppen mun.

Övningen stabiliserar energin både i kroppen och auran och är ett mycket effektivt sätt att snabbt centrera dig.

 

 

Extra övningar:


Lymfmassage

Lymfan har en central roll i vårt immunförsvar och skapar bl a antikroppar och lymfocyter för att stoppa virus och bakterier. Lymfan är även transportbana för proteiner, hormoner och fetter som ska till cellerna och eliminerar gifter och skräp. Gifter blockerar energiflödet (även emotionellt skräp, elektromagnetisk förorening, strålning, och kemiska gifter), så nödvändigheten att eliminera gifter från kroppen är en mycket viktig huvudprincip i energimedicin. Men till skillnad från blodcirkulationen så har lymfsystemet ingen pump som cirkulerar lymfan. Cirkulation sker när vi rör oss fysiskt. Det finns även reflex punkter på kroppen som stimulerar lymfflödet och när dessa punkter masseras så stimuleras flödet och gifter förs bort snabbt och effektivt.

  1. Massera nedanför K27 punkterna, se 4 knackningar för handpositioner, (hjärtat, centrala meridianen) och längs en parallell linje ut mot armarna
  2. Massera där armarna fäster vid axlarna (centrala meridianen)
  3. Massera nedåt med båda händers fingrar på båda sidor av bröstets mittlinje (lungor)
  4. Massera med ena handens fingrar nedåt längs bröstkorgens mittlinje (lungor)
  5. Massera med vardera handens fingrar under bröstets rundning (lever)
  6. Massera med vardera handens fingrar längs bröstkorgens kant – vik in fingrarna under kanten (tunntarmen)
  7. Massera två punkter ett par cm ovanför naveln och ett par cm utåt sidorna (binjurar)
  8. Massera på vardera sidan om naveln (trippelvärmemeridianen)
  9. Massera på överkanten av blygdbenet (blåsan)
  10. Massera längs utsidan av låren mot fötterna – sömmen på byxorna – ner till knäna (tjocktarmen)
  11. Massera på insidan av låren ner mot fötterna, ner till knäna (tunntarmen)

Övningen ger dig energi. skickar gifter till din kropps avfallssystem, rensar stagnerad energi, inklusive stagnerat emotionellt skräp, från kroppen,  och är mycket bra om du går igenom en period av känslomässig eller fysisk stress.

Stagnerade reflexpunkter är ömma vid beröring. Genom att massera punkterna så tillåts stagnerad energi att börja flöda igen.

(Ca 10 sekunder på varje punkt)

 

 

Snabb centreringsövning

Det här är ett snabbt sätt att centrera och jorda dig:

  1. Stå upp med händerna längs sidorna, handflatorna mot benen.
  2. Ta långa djupa andetag.
  3. Känn hur energi flödar från fingrarna och nedåt och hjälper dig att få kontakt med jorden och jordenergin.

 

Om du vill gå vidare:

  1. För din uppmärksamhet till huvudet och långsamt för din energi/medvetenhet nedåt i kroppen.
  2. För energin långsamt ner genom huvudet, hals, axlar, bröstkorg, armar, mage, höfter, bäcken, ben, fötter.
  3. Lägg märke till hur du står just nu, fortsätt att andas långsamt och djupt. Lägg märke till vad som är just nu. Kommer det upp känslor, förnimmelser i kroppen? Är det ok att det är så just nu utan att du behöver ändra någonting?

 

Källa energiövningar: Energymedicine och Energymedicine for women, av Donna Eden
www.donnaeden.com

 

Lycka till!

 


 

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

 
stäng