Depression 

Depression.jpg 

Om du är deprimerad så rör sig inte energin i ditt system tillräckligt. Den kan vara långsam och trög, eller i värsta fall nästan helt still. Du kan påverka ditt energiflöde i positiv riktning med hjälp av enkla och effektiva energirörelser – se det som energimedicin som i hög grad kan motverka depression.

 

Nedanstående fantastiska övningar kommer från Donna Eden och Eden Energy Medicine – hon finns på donnaeden.com, på fb och har massor av bra youtube videos.

 

Dessa övningar kan göras flera gånger om dagen under lång, lång tid. Börja med att gå igenom dem en gång per dag i ett par veckor och se vad som händer. Forma ditt eget program där du väljer ut övningar om du inte vill göra alla, hur ofta du vill göra dem och vilka energirörelser som funkar bäst för dig.

 

Du aktiverar energierna i din kropp genom att stretcha huden i ansiktet, skalle och nacke. Genom att stretcha och massera dessa områden så kommer du även att stimulera olika meridianer som mage, tunntarm, ändtarm, blåsa, gallblåsa, trippelvärmare, samt de två huvudmeridianerna.

1.     Börja med Crown pull:

Mycket energi flödar genom hjärnan och skallen, energi som kan bli stagnerad om den inte kan föras ut genom kronchakrat. Crown pull är en fysisk stretch som bokstavligen öppnar kronchakrat så energi kan genomströmma chakrat.

 

Du kan se en demo av övningen på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2bjzbnp2tpU


Lägg tummarna på tinningarna. Runda fingrarna och låt fingertopparna vila mot i mitten av pannan, fingerryggarna mot varandra.

Långsamt och med visst tryck, dra fingrarna från varandra så huden ovanför dina ögonbryn stretchas.

Repetera stretchen.

För fingrarna till hårfästet och dra utåt sidorna.

Fortsätt uppåt och bakåt huvudet med att dra ut fingrarna från mitten av hjässan.

Fortsätt hela vägen ned till nacken längs baksidan av huvudet.

Häng ner med händerna på axlarna.

Gör en djup inandning, och på utandningen dra fingrarna med tryck framåt, nedåt mot bröstet och korsa händerna över bröstet.

Andas ett par djupa andetag med händerna kvar på bröstet.

Efter ovanstående ge dig själv en skalpmassage


2.  Fortsätt med att stretcha alla delar av ansiktet

Tryck med fingrarna mot kindbenen och flytta fingrarna mot öronen, stretcha huden.

Tryck in långfingrarna ovanför överläppen och stretcha huden utåt mungiporna.



Gör likadant under underläppen.


Sätt fingrarna på käkbenet under munnen och tryck och stretcha längs käkbenskanten.


Dra i öronen, börja från örsnibben och arbeta uppåt.


Böj huvudet bakåt och stretcha huden under hakan åt alla håll.


Lägg fingrarna från ena handen på motsatta axeln, tryck in, och dra framåt till framsidan av kroppen. Gör likadant med andra axeln. 


Knacka med fingrarna på alla ben i ansiktet och skalpen.


3.  Homolateral Cross-over re-patterning

Den här övningen ska du göra om du är sjuk, har låg energi, är trött hela tiden, har sömnproblem, deprimerad, är utbränd, utmattad eller upplever andra starka obalanser.

 

Du kan se en demo av övningen på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2TrlZugf10


Vår energi och våra energibanor måste korsa över på olika sätt i kroppen – från höger sida till vänster sida och tvärtom och från höger hjärnhalva till vänster hjärnhalva och tvärtom. Det är som en ”åtta rörelse” som gör att vi har full tillgång till vår energi. När vi blir sjuka eller utmattade så slutar energibanorna att korsa över och vi blir trött (vilket är vårt energisystems sätt att tala om för oss att vi behöver vila). När energin inte ”korsar över” så har vi bara tillgång till ca 50 % av vår energi. Genom att göra nedanstående övning 2 gånger per dag i minst 30 dagar, så tränar vi energisystemet att gå tillbaka till att korsa över och vi kommer att må bättre.

Den här övningen kan göras stående, sittande eller liggande och ska göras långsamt. Hela sekvensen tar 7 - 10 minuter beroende på hur långsamt du gör övningen.

 

Gör så här:

  1. Lyft upp vänster knä och nudda knät med vänster hand (så du använder hand och ben från samma sida av kroppen) och sen höger knä och höger hand. Gör sekvensen 12 gånger.

  2. Lyft upp vänster knä och nudda med höger hand (så du använder hand från ena kroppshalvan och ben från andra kroppshalvan) och sen höger hand och vänster knä, så det blir en diagonal rörelse. Gör sekvensen 12 gånger.

  3. Upprepa steg 1 och 2 i två omgångar till.

  4. Avsluta med en till omgång 12 st diagonala rörelser (vänster knä + höger hand).

Vila en stund. Gör gärna 8:or över ögonen med pekfingret (spelar ingen roll vilket pekfinger). Börja mellan ögonen och gör stora cirklar över båda ögonen i ett ”8:a mönster”


4.  Avstressaren eller Mellow mudra

Stimulerar blodflödet till huvudet (blodflödet och inte energiflödet!) och lugnar och balanserar energier i kroppen. Att få mer fart på blodflödet sätter även igång energiflödet – och att få igång energin är ett motmedel mot depression.

 

När vi blir stressade och hamnar i ”flight or fight” tillståndet lämnar 80% av blodet hjärnan för att förbereda armar, bröstkorg eller ben till att kämpa eller fly.

Avstressaren är en effektiv metod som avbryter ”flight or fight” processen när du känner dig stressad eller hotad på något sätt.

 

Övningen aktiverar punkter som påverkar cirkulationen och för tillbaka blodet till huvudet och därmed bryter stresstillståndet. På bara någon minut kan du helt förändra ditt sinnestillstånd och få tillbaka lugn och klartänkthet!

Du kan se en demo av övningen på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=LmPhnMgKpvs


Gör så här:
Placera tummarna på nageln av pekfingrarna.  och resten av fingertopparna på pannan, ovanför mitten av ögonen. Placera tummarna mot tinningarna. Håll med lätt tryck i 1-2 minuter och andas med lugna, långsamma andetag. Andas in med stängd mun och andas ut med öppen mun.


4.  Förbinda bukchakrat och hjärtchakrat

Du kan se en demo av övningen på youtube (det är första övningen i videon): https://www.youtube.com/watch?v=cQLQ7gw1Zco


Lägg en hand på hjärtchakrat och den andra på bukchakrat (lite nedanför naveln). Andas lugna ljupa andetag och känn energin mellan de två chakrorna.  Att känna energin mellan dessa två områden kan få dig i kontakt med ditt energiflöde på ett sätt som motverkar depression.

 

Att medvetandegöra vad depressionen handlar om


tva_par_hander.jpg


Du kan ”vara” och ”leva” med följande frågor som du ställer till dig själv, för att få större medvetenhet om vad som pågår:

 

Vad handlar din depression egentligen om?

Vad är det du innerst inne längtar efter?

Vad är det som du inte ger dig själv?

Vilka behov behöver du tillgodose för att du ska må bra?

Vad är det du behöver göra eller ta itu med som du inte har gjort?

Vad står i vägen för att du ska göra det?

Vad skulle du kunna börja med?

Hur skulle det bli då?

Vad skulle känslan vara?

Hur skulle du må då?

 

Du kanske behöver hjälp i form av en terapeut för att utforska frågorna ovan.

 


 

 Du kanske behöver andra saker också som t ex:

 

mat-sv_stor.jpg

Se över din kost och göra förändringar som boostar dina organ och olika system. Du kanske behöver ta hjälp av en näringsterapeut, funktionsmedicinare, el liknande för att se om det finns näringsbrister eller hormonella obalanser. Ett annat tips är att läsa Anthony Williams böcker i Medical Medium serien (flera är översatta till svenska) för att bättre förstå vad din kropp behöver.



Healing_tinningar_2013_058.JPG


Ta hjälp av någon form av behandling– det finns en uppsjö,såsom olika healingformer, rosen, kraniosakralterapi, massage, osv, osv -  testa och känn in vad som är för dig.


 

safe_image.jpg

 

 

Förutom energiövningar så är fysisk rörelse och att vara ute i naturen jätteviktigt för ditt välmående.

 


 

30_ort_fin_1_web2.JPG

 

 

Medicin kanske är nödvändigt – det finns den traditionella skolmedicinen och så finns det många bra alternativa behandlingar - återigen så väljer du vad just du behöver för ett bättre mående.

 


 

 gront_hjarta.jpg

 

Depression kan vara mycket tungt, svårt och handikappande. Så det är med största respekt som jag föreslår det jag har skrivit i den här texten. Som jag ser det så är det helt nödvändigt att jobba med energisystemet eftersom ditt välmående är helt beroende av ett välbalanserat energisystem. Oavsett omständigheterna så är det bara du som kan välja det som just du behöver i ditt liv för att må bra. 

 

Kom ihåg att din kropp alltid är med dig – aldrig mot dig – och den försöker alltid göra sitt yttersta för att skapa balans och jämnvikt.

 

Lycka till!

 

ja.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 
stäng