Hormon- och stressbalansering

Klicka här för att se övningen på youtube (engelska)

 

vattendroppe.jpg

De här tre lätta och sköna övningarna balanserar hormonerna och minskar stress. De kan göras stående, sittande eller liggande. De görs med fördel i sängen på morgonen och kvällen. Övningarna är även bra vid sömnproblem.

 

 

I alla tre övningar kontaktar vi en meridian som heter trippel värmaren som är kopplad till det endokrina systemet och som styr många hormonfunktioner. Övningarna balanserar sköldkörteln, binjurar och kortisol.

 

Gör så här:

  1. Trippelvärmaren kontaktas vid tinningarna. "Ta dig för pannan" med handen, dvs lägg din hand på pannan och för ut tumme och långfinger mot vardera tinning och håll tummen på ena tinningen och långfingret på andra tinningen.

    För samman den andra handens tumme, pekfinger och långfinger och håll dem precis ovanför nyckelnbenen, vid inbuktningen eller gropen. Bara lätt kontakt, inget tryck. Håll 3 - 5 minuter och andas lugnt och långsamt, gärna med slutna ögon. Det här balanserar sköldkörteln vare sig det gäller över- eller underfunktion och är även bra för att minska stress.

  2. Behåll kontakten vid tinningarna och för andra handens tumme och pekfinger till naveln. För fingrarna ett par cm ut från naveln och ett par cm ovanför naveln och håll dessa två punkter samtidigt som du håller punkterna vid tinningarna. Håll 3 - 5 minuter och andas lugnt och långsamt, gärna med slutna ögon. Det här balanserar binjurarna som ofta är trötta eller utmattade pga stress.

  3. Behåll kontakten vid tinningarna och för andra handens tumme och pekfinger till ett par cm nedanför och ett par cm ut från naveln. Håll 3 - 5 minuter och andas lugnt och långsamt, gärna med slutna ögon. Det här balanserar kortisol som är ett stresshormon.

    Övningarna hjälper även vid sömnproblem eftersom de minskar stress och är fantastiskt välgörande innan du somnar!
  4. 
 
stäng